Veće subvencije uticaće na povećanje obima organske proizvodnje

Iz Centra za organsku proizvodnju Privredne komore Srbije dobili smo podatak da broj registrovanih proizvođača organskih proizvoda ne premašuje 7.000. Procenjuju, takođe, da je realno očekivati da će najavljeno uvećanje subvencija podstaći neke od malih proizvođača da pređu iz konvencionalne u organsku poljoprivrednu proizvodnju. Inače, prema važećem Pravilniku, podsticaji za organsku biljnu proizvodnju viši su za 120 odsto nego za konvencionalnu, a kada je reč o organskoj stočarskoj proizvodnji podsticaji su viši za 40 odsto. Prema podacima Centra u 2019. je na ime subvencija za organsku proizvodnju izdvojeno 108 miliona dinara - 90 miliona za stočarsku i 18 miliona za organsku biljnu proizvodnju. U narednoj godini iznos subvencija premašiće 250 miliona dinara. Komentarišući podatak da se samo 0,4 odsto obradivih površina u Srbiji koristi za organsku proizvodnju u toj Službi ističu da se procenat učešća obradivih površina pod organskom proizvodnjom ne može posmatrati isključivo kroz visinu državnih podsticaja, ali ne spore da je realno očekivati da će najavljeno uvećanje subvencija pozitivno uticati na rast broja proizvođača. Ukazuju i na činjenicu da je organska proizvodnja radno intenzivnija u poređenju sa konvencionalnom, odnosno zahteva angažovanje većeg broja radne snage koje nema dovoljno i to je prema oceni članica PKS ”primaran i hroničan problem, veći od iznosa subvencija“. Treba, takođe, naglasiti da je organska proizvodnja i nova izvozna šansa imajući u vidu da je tržište zapadne Evrope, gde je standard stanovništva na znatno višem nivou nego kod nas, širom otvorilo vrata organskim proizvodima. Činjenica je, takođe, da tržište organskih proizvoda u svetu beleži konstantan i stabilan rast. Najviše šansi da plasiraju svoje proizvode srpski proizvođači imaju na tržištu EU, kako zbog njegove blizine, tako i zbog Sporazuma o slobodnoj trgovini koji olakšava pristup tom tržištu. Korak u dobrom smeru već je načinila Asocijacija Serbia Organica čija je misija da povezuje proizvođače iz tog sektora pružajući im informacije važne za njihov dalji razvoj. Napravljena je baza podataka proizvođača koji su povezani elektronskim putem i mogu da komuniciraju sa kolegama iz više od 100 zemalja širom sveta. U Srbiji je registrovano manje od 7.000 proizvođača organskih proizvoda, ali samo njih 500 su nosioci sertifikata, ostali su u kooperantskom odnosu.